JAGUAR XK8 – BRYTYJSKI KOCUR

maj 2022

25 lat temu Jaguar zaprezentował nowy samochód sportowy po 21 letniej przerwie. Dzięki stylistyce inspirowanej klasycznym typem E i zupełnie nowym 4-litrowym silnikiem V8 pod maską postanowił połączyć tradycję z nowoczesnością. Był to pierwszy ośmiocylindrowy silnik firmy. Jaguar opracowywał zamiennik XJSa od wczesnych lat 80. Projekt, dość mocno nabrał na rozpędzie w momencie kiedy to  Ford postanowił pomóc brytyjczykom. 

Nowy samochód musiał być duży jak samochód GT i bardziej luksusowy niż XJS, który zawsze miał nieco tanie i ciasne wnętrze.

Miał być napędzany nowym silnikiem V8 i stylizowany tak, aby pasował do mocno retro-tematycznej interpretacji przyszłości Jaguara przez Forda. Oznaczało to samochód, który bardzo przypominał TYPE E.

Po tym jak Ford kupił firmę, Tom Walkinshaw, który kierował TWR, niezależnym partnerem wyścigowym Jaguara, zauważył prototypy XJ41 i XJ42. Mając świadomość, że należący do Forda, Aston Martin potrzebuje nowego modelu, zaproponował pomoc w produkcji niskonakładowego samochodu sportowego dla marki Aston. Oparto go na prototypach Jaguara, stąd to podobieństwo  i tak właśnie powstał Aston Martin DB7, wprowadzony na rynek w 1994 roku. 

Dostępne były wersje coupe i kabriolet. Oferowano niezliczone kombinacje wykończenia i lakieru, ale był tylko jeden układ napędowy.  W 1998 roku dodano wersję z doładowaniem i oznaczeniem XKR. Mocniejsza wersja oferowała 400 KM i  5-sekundowe czasy sprintu 0-100km/h.

Jego poprzednika czyli E Typa można regularnie widywać na historycznych torach wyścigowych ale właściciele wiedzą, że tak naprawdę to samochód GT, a nie torowa wyścigówka. Tak dokładnie jest w wypadku XK8, to samochód sportowy ale w stylu Jaguara

W przeciwieństwie do 911, XK8 jest płynny, relaksujący, cichy i wygodny. Wewnątrz jest dużo drewna a deska rozdzielcza w kształcie skrzydła Spitfire’a ma metry tego materiału. Dodatkowo wiele krów poświęciło życie, aby każdy XK8 mógł zostać zbudowany 🙂

Kierowca XK8 może delektować się aksamitnym i niepowtarzalnym dzwiękiem silnika.  Styl samochodu doskonale pokazuje fakt, że  Jaguar nie oferował tego modelu z manualną skrzynią biegów. Nigdy nie miał być to wyścigowy sportowiec. Wielu producentów próbowało budować samochody takie jak XK8. BMW serii 8 i Mercedes SL znajdują się w bardzo podobnej grupie pojazdów i pod wieloma względami sa to samochody lepsze ale choć  żaden z nich nie ma wyczucia charakteru i płynności którą Jaguar daje kierowcy.

Sztuczka XK8 polegała na tym, by wykorzystać to, co było bardzo dobre w XJS – szybkim, relaksującym samochodzie GT – i uczynić go jeszcze lepszym. Udało się to głównie poprzez połączenie lepiej wyglądającej metaloplastyki z naprawdę pięknym wnętrzem.  XK8 świetnie pokazuje co było mocne w marce Jaguar – luksusowe, stylowe, relaksujące, wygodne i szybkie. Pod wieloma względami jest to jeden z najlepszych Jaguarów, jakie kiedykolwiek zbudowano. 

To wszystko ma oczywiście swoje minusy. Chociaż XK8 był drogim samochodem, nie został zbudowany całkiem dobrze. Tak więc rdzewieje – w szczególności podłogi i tylne łuki. Często  coś idzie nie tak, zwykle elektrycznie. Skrzynie biegów mają tendencję do pękania, jeśli okresy między obsługowe nie są ściśle przestrzegane. Silniki, szczególnie wersje z doładowaniem, cierpią na awarię uszczelki głowicy. Naprawa XK8 może być również kosztowna, częściowo z powodu „Jaguara”, a częściowo dlatego, że części zamienne nie są łatwe do zdobycia. Nic z tego nie powinno Cię zniechęcać, jeśli chcesz XK8. Tak jak każdy 25-letni samochód tak i ten ma swoje kaprysy. 

Odbyło się wiele debat na temat przyszłości Jaguara XK8. Wierzę w przyszłość tej pięknej maszyny, że będzie to kolejny wyróżniający się samochód dla Jaguara już na zawsze. Fanatycy Jaguara uważają, że już  staje się klasykiem. Niektórzy nawet porównują jego przyszły status do kultowego E-Type.

Oferowano szeroką gamę opcji i dodatków, a sumaryczna liczba egzemplarzy wynosiła:

XK8 Coupé 19 748 szt,
XK8 Convertible 46 760 szt,
XKR Coupé 9661 szt,
XKR Convertible 13 895 szt.

Specyfikacje Jaguara XK8

Stal konstrukcyjna – monocoque

Silnik całkowicie stopowy, qohc, 32-zaworowy V8 3996, elektroniczne zarządzanie silnikiem Nippondenso, wtrysk paliwa lub dmuchawa Eaton M112 z chłodnicą międzystopniową; 290 KM przy 6100 obr./min

Skrzynia biegów ZF lub M-B 5-biegowa, RWD, kontrola trakcji i stabilności

Układ kierowniczy ZF Servotronic ze zmiennym przełożeniem wspomagany mechanizmem zębatkowym i zębnikiem, 2,8 obrotu między blokadą

Długość  (4760-4776mm)

Szerokość (1829 mm)

Wysokość (1296/1306 mm)

Waga  (1615-1815kg)

0-100 km/h – 6,7s

Cena nowego samochodu w 1999r – 50955-67105 £