Mercedes W124 400E – „Sleeper” idealny
Czy może być coś bardziej nudnego niż W124 w sedanie?? Znany wszystkim baleron, król taksówek, był autem tak popularnym w swoim czasie w Niemczech jak Fiat 125p dla Polaków. Jak w każdym modelu tak i tu w trakcie produkcji trwającej od 1984r – 1993r pojawiły się egzemplarze które były wyjątkowe, mowa oczywiście o wersjach z V8 pod maską czyli 400E i 500E. Oba egzemplarze napędzane są tym samym znanym również z innych modeli Mercedesa silnikiem o oznaczeniu M119.
Mercedes typoszeregu W124 jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych youngtimerów na europejskim rynku.
Produkowany przez ponad 10 lat, był ogromnym sukcesem sprzedażowym marki ze Stuttgartu, samochodem, który pozytywnie wpłynął na opinię niezawodności Mercedesów, prawdziwą legendą współczesnej motoryzacji. Sprzedawany w karoseriach sedan, kombi, coupe oraz cabrio.
W124 może być, z jednej strony – bardzo tanim sposobem aby posmakować klasycznej motoryzacji, a z drugiej – bardzo poszukiwanym autem kolekcjonerskim. Wersje nadwoziowe kabriolet, oraz te wyposażone w silniki V8, czyli 500E/E500 oraz 400E/E420 na pewno do nich należą.
Prezentowany egzemplarz to słabszy brat legendarnego 500E czyli model 400E o mocy 279KM. Wersja 400E jest najmocniejszym modelem który z wyglądu nie różni się niczym od zwykłego 200D. Jeżeli szukasz youngtimera, przyszłego murowanego klasyka i sleepera zarazem który nie zdradza swoich osiągów to 400E może być wyborem idealnym. Nie każdy szybki samochód paraduje dużym spojlerem czy potężnym wydechem. Istnieją auta, które nie zdradzają swoim wyglądem tego, co mają pod maską, tak właśnie jest w tym przypadku.
Mercedes 400E W124 powstał po debiucie opracowanego przez Porsche modelu 500E. Również tutaj pod maską znalazł się silnik V8, lecz w założeniu samochód nie był dedykowany do sportu, lecz do autostradowych podróży. Mercedes 400E otrzymał ten sam blok silnika M119 ze zmienionymi korbowodami zmniejszającymi nieco pojemność skokową, a także zwiększone przełożenie główne, co pozwoliło obniżyć poziom hałasu przy wysokich prędkościach. W odróżnieniu od modelu budowanego przez Porsche, tu zdecydowano się pozostawić wąskie błotniki i tym samym zewnętrznie model nie różnił się od zwykłej trzysetki, czy nawet od dwieście w dieslu. W efekcie powstał idealny sleeper, doskonale sprawdzający się w podróży – o wiele bardziej dyskretny niż kultowa 500-tka, lecz wciąż gwarantujący świetne osiągi. 279 KM z wolnossącej jednostki do dziś robi wrażenie.
V8 – to brzmi dumnie… i drogo.
Ładując do bagażnika skradzioną gotówkę trzeba pamiętać, że przestrzeń jest tam minimalnie zmniejszona przez akumulator. Jego umiejscowienie zostało wymuszone przez wielki ośmiocylindrowy silnik szczelnie wypełniający komorę. To jednak mała cena za posiadanie mocarnego motoru M119, który debiutował w Mercedesie R129. Ma po 4 zawory na cylinder i skonstruowano go w układzie DOHC. Zasilany jest sterowanym elektronicznie wtryskiem. To oznacza, że wymiana wiązki silnika to niestety standardowa naprawa. Izolacja kabli w Mercedesach z tych lat lubi dość szybko biodegradować.
Ceny podzespołów są adekwatne do rodzaju silnika, czyli wyższe niż w przypadku W124 z mniejszymi jednostkami. Dotyczy to także hamulców, sprężyn i amortyzatorów opracowanych oryginalnie dla 500E. Ogólnie elementy typowe dla 500E i 400E/E420 są zwyczajnie drogie. Np. głupi zestaw uszczelek do montażu głowicy potrafi kosztować ponad 1000 zł. Wynagradzają to ceny części wspólnych z innymi Mercedesami W124
Mercedes W124 E400 to po prostu dobra limuzyna. Szybka, solidna, nienachalna i w swoim wydaniu – nudna. Ewentualnie samochód ucieczkowy do napadów na bank. Idealny by potem wtopić się w tłum zwykłych aut.
Opisywany egzemplarz 400E W124 w kolorze MIDNIGHT BLUE, sprowadzony został z Japonii. Wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane: szyby, fotele przednie a nawet kolumnę kierownicy.Co ciekawe wyposażony skonfigurowany został w tapicerke skórzaną niebieską która dodaje wyjątkowości.
MERCEDES W124 400E – Dane techniczne
Silnik: M119 V8
Kraj pochodzenia: Japonia
Kolor wnętrza: LEATHER – BLUE (262)
Lakier: MIDNIGHT BLUE (904U)
Pojemność skokowa: 4196 cm3
Maksymalna moc wyjściowa: 279 KM przy 5700 obr / min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 3900 obr./min
0–100 km / h: 6,8 s
Prędkość maksymalna: 250 km / h