PORSCHE 944 S2

grudzień 2020

Kiedy myślę o Porsche, jestem częścią tej ogromnej większości, która zawsze ma przed oczami model 911 z tylnym silnikiem. Takie skojarzenie pozostawało niezachwiane, dopóki firma nie zdecydowała się zmienić swojej filozofii w połowie lat 70. Porsche postanowiło przyciągnąć nową publiczność zwłaszcza na rynkach w których nie było dobrze znane. Firma wprowadziła na rynek samochody z silnikiem z przodu i układem transaxle, takie jak 924 i 944.

To były lata, kiedy nie przeszkadzało im odkładanie tradycji i ideałów na rzecz czegoś nowego. 

Dziś nie jest to zły sentyment, ale z pewnością w tamtych latach zirytowało to wiernych fanów 911. Chodziło o to, aby zaoferować zupełnie inną koncepcję, samochód, który łączyłby komfort i prędkość z wrażeniem Porsche, ale w atrakcyjnej cenie. 924 był pierwszym egzemplarzem nowej rasy.

Z pochylonym płaskim nosem, obszerną szklaną klapą bagażnika, wysuwanymi reflektorami, zupełnie nowym kształtem, skrzynią biegów zamontowaną z tyłu i silnikiem z przodu Porsche narodziło projekt wzbudzający wiele wątpliwości. Fani tradycji Porsche nie patrzyli oczywiście przychylnie. W rzeczywistości 924 nie osiągnął sukcesu na który liczyło Porsche pod względem wyników sprzedaży. Jego wygląd nie był zbyt wdzięczny w porównaniu z tym z czego znana była marka. Dodatkowo często był pokonywany przez jej japońskie odpowiedniki które oferowały większą wydajność za niższą cenę.

Porsche nie chcąc się poddawać wypuściło na rynek 944 w następnej dekadzie. Model 944 wywarł silne emocje, nie było to jednak wszechobecne pozytywne wrażenie. Mimo wszystko powoli 944 zostało zaakceptowane przez fanów marki, nawet tych, którzy początkowo oczerniali 924. Sukcesy 944 w sporcie motorowym, w połączeniu z większą liczbą wersji sprawiły, że był to samochód bardziej wpływowy niż 924. Model 944 przełamał ścianę uporu Porsche osadzając się w motoryzacyjnej popkulturze zarówno wtedy jak i teraz.

Dzięki 211-konnemu silnikowi wypompowanemu z wolnossącego czterozaworowego silnika rzędowego wyposażonego w cztery zawory na cylinder samochód nie jest wolny. Nie jest to również bohater typu drag race. Nie to było jednak najważniejsze. Kluczowe było perfekcyjne trzymanie się drogi dzięki niemal idealnemu rozłożeniu masy 50:50 przy zachowaniu dobrego poziomu komfortu porównywalnego do współczesnych samochodów.

Również w wyglądzie nastąpiła wyraźna poprawa. Model 944 przybrał zdecydowanie bardziej muskularny wygląd co pomogło przyciągnąć nową grupę kupujących. Dziś 944 to stosunkowo niedrogi klasyczny samochód sportowy, który każdemu daje możliwość posiadania samochodu z herbem Porsche.

Jednak dla wyznawców wyższości 911 model 944 nadal jest outsiderem, brzydkim kaczątkiem które ukazuje swoje piękno tylko tym, którzy patrzą na niego prawymi oczami.

Jesteśmy bombardowani przez współczesny zachodni sposób myślenia, który pozwala nam cieszyć się rzeczami tylko do momentu zanim zostanie wymyślona nowa lepsza wersja. To smutne gdy widzimy jak skuteczny może być marketing, jak silnie wiąże się nasze samopoczucie z aktualnością rzeczy którą posiadamy.

Uważamy, że potrzebujemy najnowszych, najpiękniejszych, najszybszych, najlepszych. Ale co jest „najlepsze”?

Co sprawia, że twoje serce bije szybciej?

Najlepsze jest to co odciąga twój umysł od ciała.

W tym przypadku jest to samochód który wywołuje uśmiech na twarzy pędząc po krętej drodze z dużymi prędkościami.  Najpiękniejsze jest to czemu możesz oddać całą swoją miłość pomimo wad, akceptując piękno i brzydotę. Tego typu myślenie dochodzi do mnie za każdym razem, gdy czuję uśmiech z wnętrza Porsche.

Większość powie, że 911 jest piękniejsze,

bardziej modne i lepiej nadaje się do pozowania przed barami w piątkowy wieczór. Mimo to jest coś magicznego w kochaniu samochodu z którym naprawdę się łączysz. Kiedy kupisz auto z właściwych powodów to motoryzacja pozostanie w tobie na zawsze, podczas gdy wszystko inne pójdzie z dymem.

Prowadzenie 944S2 uświadamia ten fakt.

Porsche 944 S2 jest technicznie najbardziej ekscytującym modelem z tej serii.

Jest to Porsche, które startuje jako klasyczny model i nadal jest dostępne za ułamek wartości 911.  Mimo to ceny również idą w górę ponieważ coś się zmieniło w postrzeganiu ludzi. Wszystkie modele transaxle stały się fajne. Samochody sportowe ze szklaną kopułą z serii 924, 944, 968 i 928 z zadziwiająco długimi maskami i wysuwanymi reflektorami oddają dziś ducha czasu bardziej niż kiedykolwiek. Są stylowe, sympatyczne, wręcz egzotyczne.

Porsche 944 S2 to samochód sportowy rozwijający prędkość maksymalną 240 km/h. Charakteryzuje się idealnym rozkładem masy dzięki architekturze skrzyni biegów – silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu.

Wśród różnych modeli 944, to model  S2 jest rodzajem wewnętrznej wisienki. Po pierwsze, jest to najrzadszy model; między 1988 a 1991 rokiem wyprodukowano  6439 samochodów Porsche 944 S2 w wersji coupe z czego 1929 wyeksportowano do USA.  Po drugie, 944 S2 to absolutna atrakcja techniczna, ponieważ jego 3,0-litrowy silnik 211 KM przeszedł do historii jako czterocylindrowy silnik o największej pojemności skokowej. Przy 4100 obr / min dostępnych jest 280 Nm momentu obrotowego. 3-litrowy czterozaworowy silnik wolnossący zapewnia również lepsze osiągi podczas normalnego użytkowania niż 2,5-litrowy dwuzaworowy silnik turbo. Silnik z turbodoładowaniem potrzebuje określonej prędkości obrotowej, aby pokonać opóźnienie turbodoładowania. Po trzecie struktura cenowa jest interesująca ponieważ bardzo dobre pojazdy o stanie 2 i lepszym można kupić w przedziale od mniej niż 17 000 do około 25 000 euro. Każdy, kto wybierze model który nie został odrestaurowany może kupić samochód za jeszcze mniej.

W trakcie poszukiwań bardzo istotne było odnalezienie modelu z klimatyzacją i dachem Targa. Każdy, kto kiedykolwiek jeździł czterocylindrowym Porsche bez klimatyzacji wie, że latem zmienia się on w szklarnię. Sam podniesiony dach Targa zapewnia jedynie ograniczoną ulgę. Jest to świetna funkcja ponieważ można go zdjąć, zapewnić światło i świeże powietrze na pokładzie podczas jazdy. Silniki są generalnie długowieczne; w przeciwieństwie do ówczesnych 911 wiele 944 było używanych do pokonywania długich dystansów jako biznesowe samochody sportowe.

Inne cechy szczególne to oryginalne zawieszenie z regulacją wysokości (M 030, podobnie jak w 944 Turbo)

Porsche to marka, która w ostatnich 5 latach poczyniła wzrost wartości rzędu 300%, jeżeli mówimy o klasycznych 356/911. Porsche 944 S2 jako bardziej skromny model stoi nieco w cieniu, lecz bez wątpienia nie gra roli kopciuszka. To rasowy samochód sportowy, który dzięki idealnemu rozkładowi masy zapewnia fantastyczne prowadzenie zapewniając doskonałe poczucie jedności kierowcy z maszyną.

Porsche 944 S2 Dane techniczne

Silnik:  czterocylindrowy silnik rzędowy 16 V, chłodzony wodą
Pojemność skokowa:  2 990 cm3
Tworzenie mieszanki:  elektronika silnika cyfrowego, odcięcie paliwa na biegu jałowym, regulacja prędkości biegu jałowego, K-Jetronic
Maksymalna moc wyjściowa:  211 KM przy 5800 obr / min
Maksymalny moment obrotowy:  280 Nm przy 4100 obr./min
0–100 km / h:  6,8 s
Prędkość maksymalna:  240 km / h